Közösségi program portál
és helykereső

Kínai Filmnap - Zheng Dasheng: Falusi dallam (magyar felirattal)

Hozzáadás a Google naptáramhoz
Az SZTE Konfuciusz Intézet szervezésében Zheng Dasheng kínai rendező „Bangzi Melody” című filmje (1 óra 40 perc) eredeti nyelven magyar felirattal kerül bemutatásra a Délvidék Házban. A vetítést követően a közönség találkozhat a rendezővel, aki mesél a filmmel kapcsolatos történeteiről és válaszol a közönség kérdéseire.

Falusi dallam (Bangzi Melody)

Az 1980-as évek elején a Kínai Kommunista Párt földreformot hirdetett országszerte, aminek következtében lényegében megszüntették a kollektivizálást. Ez kihatott egész Kínára, így a cselekmény helyszínéül szolgáló kis falucskára is. Az említett faluba a földreform apropóján pártfunkcionáriusokat várnak a városból. A párt parancsba adta, hogy a helyiek egy klasszikus operadarabot játszanak el az érkezők számára. Ez már önmagában előrevetíti a változást, hiszen nem egy mozgalmi, kommunista darabot várnak el tőlük, hanem egy régi kedvenc előadását. Az előkészületek és a próbák nem feszültségmentesek, hiszen a falucska legbefolyásosabb embere egy személyben dönti el, hogy ki szerepelhet és ki nem. Ez rámutat a helyi önkényre és az ezzel kéz a kézben járó korrupcióra is.
A várható földosztás miatt a kis faluban rögtön elkezdődik a versengés a legjobb parcellákért. A földimogyoró termesztéshez – ami a település fő profilja – legjobb termőterület a falu bolondjához, Kuishenghez tartozik, amit a helyi lakosok nem néznek jó szemmel és folyamatosan meglopják őt. Kuisheng minden alkalommal egyre agresszívabban viselkedik, és újra és újra megpróbálja visszaszerezni a mogyorót. A falusiak többször élnek panasszal a helyi párttitkárnál, majd pedig egyre hevesebben követelik, hogy mielőbb legyen elosztva Kuisheng földje. Ám a vezető valamiért nem tesz semmit. Talán meg akarja várni a párt delegációját a földosztással?
Bár a film a földreform meghirdetésével indít, azonban az 1980-as évek erőteljesen elmaradott vidéki Kínájának bemutatása, valamint az operaelőadásra való felkészülés egyáltalán nem jelenti az alkotás középpontját, inkább csak keretet ad a jelen és múlt eseményeinek, amelyek fokozatosan öltenek alakot a néző előtt, hogy a végére kerek egésszé váljon a történet.
A mű újszerűsége és fontossága abban rejlik, hogy nem csak mer, de képes is szembenézni a kulturális forradalom nem egyszer szörnyű következményeivel, és teszi ezt egy rendkívül személyes, emberi nézőponton keresztül.

Zheng Dasheng

Zheng Dasheng (Cseng Daseng) Sanghajban született értelmiségi családba, apját elismert filmrendező és drámaíróként tartották számon a Kínai Köztársaság időszaka alatt és később a Kínai Népköztársaság kikiáltása után is. Édesanyja, Huang Shuqin, szintén a filmiparban dolgozott: Kína legelismertebb rendezői közé tartozik.
Zheng Dasheng fiatalkorát Tiencsinben töltötte. Felsőfokú tanulmányait a Sanghaji Színiakadémián kezdte meg, ahol BA diplomát szerzett, majd pedig az Amerikai Egyesült Államokban, Chicagoban folytatta, ahol MA képesítést kapott. Munkájára jellemző az emberközpontúság, és hogy a kiválasztott témáját mindig a történelmi tényekre való kellő reflektálással tárja a nézők elé.
2000-ben Tao című filmjéért a zsűri különdíját kapta meg a Sanghaj Nemzetközi TV Fesztiválon. 2005-ben a Wang Bo halála című művével Arany Kakas díjat kapott a kínai Száz Virág Filmfesztiválon. A 2010-es Sanghaji Világkiállításon is szerepelt egy filmjével, a Harmonikus Kínával. 2012-es munkája, a Haszontalan ember bekerült a 36. Montreali Nemzetközi Filmfesztivál mezőnyébe. Jól látható tehát, hogy mind Kínában, mind nemzetközileg egyre elismertebb rendező. Legutóbbi – most bemutatásra kerülő – alkotása, a Falusi dallam (Bangzi Melody), az első, célzottan moziba szánt filmje.

A program ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Kérjük jegyigényét a konfuciusz@rekt.szte.hu címen jelezze.
57113097 2291552610891026 8569243561281716224 n

Feltöltés

HTML-sütiket használunk az iszeged folyamatos fejlesztésének elősegítésére.