Közösségi program portál
és helykereső

Gyalogfény - Fabulya Andrea - Fülöp Péter

Hozzáadás a Google naptáramhoz
HANG(FÉNY)KÉP

Az esten Fülöp Péter verseiből Fabulya Andrea mutat be válogatást egy rendhagyó összművészeti szó-kép-hang előadás során. A versek üzenetére, hangulatára a gyalogfény akusztikus, elektronikus hangszerek, valamint természeti és szintetikus zajok segítségével állít elő spontán, hullámzó hangi világot, melyet ősi és modern hangzások, rezdülések egyaránt jellemeznek. A versek és hangok folyamát Fülöp Péter fotói egészítik organikus egységgé.

„Első ébresztő eszmélésemet nem könyvből kaptam, hanem zenétől, tizenéves koromban. John Coltrane szaxofonostól, aki a hatvanas években elkezdte a zene szövetét szétbontani és átértelmezni. Visszatért a művészetek ősforrásához, és feladott mindent, amit az „én” eltakar. Az önkeresés beteges nyugati attitűdjét az egyetemes emberi alapállás istenkeresésére cserélte. Elképesztő szemléletet hozott vissza a nyugati kultúrkörbe. Számomra ez életre szóló és meghatározó alapélmény volt. A magyar gondolkodók közül Szabados György zeneszerzőt, Hamvas Béla írót, Pilinszky János költőt és Csontváry Kosztka Tivadar festőt említeném. A képalkotók közül Koffán Károlyt, Berekméri Zoltánt, Tóth Pál Gyulát, Fejes Lászlót.” – Fülöp Péter.
„Fülöp Péter képei, ahogy ő mondja az „éberség” szándékát reprezentálják. Nekem inkább, és ez persze nézőpont kérdése, a Moholy-Nagy-féle „intenzív látás” termékei, a nyers tiszta látásé. Rokonsága a költészettel egyértelmű, a költészet konkrétsága és a költői nyelv autonómiájának elve azonos fényképeinek a nyers, tiszta látásával. Mindkettő mozaikszerű, széttördelt formát és új létrehozott egységet jelent. Fülöp kiragadja a dolgokat eredeti környezetükből, hogy friss szemmel láthassa és saját belső világa parancsai alapján rendezze, kapcsolja hozzá más dolgokhoz. Képaláírásai nem engedik némaságba merülni képeit. Nem hagy minket eltévedni, hánykolódni az értelmezés végtelen óceánján. Tiszta hangok ezek, amelyek hitet tesznek az igazság mellett.” – Dallos István fotográfus.

Fabulya Andrea magát közvetítőnek, „csak postá”-nak tekinti: tanít, ír, olvas, mond. Részlet egy esszéjéből: ..."És az ember az emlékezés előtti pillanatban még az odaadás teljességében. A tudás előtt a hit csodáját élve. Eszmélet előtti csillagtalan, ölelő sötétben, reményt álmodó mese gyermeki varázsában. A nincs-ek előtt még pár üde, titkos pillanattal, a tiszta VAN ragyogásában. Sose megtörve, mindig elevenen, sose megalázva, mindig épen. Örökké sugaras mosoly bátorításában, mindig itt, sose el. Mindig az éppen alig rebbenő mozdulat bátortalan lendületének megindító erejében. Nem eltévedve, de folytonos keresésben, fütyörészve, mindig úton. Ösvény tiszta, elhajló bokrai közt. És akkor jó. Jó. Jó. Jó. Egyszer. Igen.
Babitscsal: „...Amit hoztál, csak annyira tied,
mint a por, mit lábad a szőnyegen hagy.
Nem magad nyomát veted: csupa nyom vagy
magad is, kit a holtak lépte vet.”

A gyalogfény hangkeltő egyesület sokéves zenei kísérletezésből és hangfürdőkből született, és a hangokkal, hangzó tárgyakkal való kísérletező játék ma is jellemző zenéjükre. A gyalogfény tagjai: Jenei Kornél (hangtálak, gongok és más keleti hangkeltők), Lázár Zoltán (udu, sámándob és egyéb ütősök), Páli Tibor (népi hangszerek, elektronika, ének, zajrendező).

Fabulya Andrea és a gyalogfény évek óta tartanak közös verses-zenés előadásokat. Előadásaikra jellemző a lélek legbelső rétegeire és a végtelen mindenségre való figyelés, hiszen ezek valójában összeérnek. Ez a törekvés a mélyen átélt előadásmódban, zeneileg pedig a pillanat spirituális atmoszférája hatása alatti improvizációban érhető tetten. A fentiek alapján találkozásuk Fülöp Péterrel eleve elrendeltetett volt. Péter verseire és fotóira épülő korábbi, eddig egyetlen előadásukon egyhangú volt a vélemény, hogy szó-kép-hang kölcsönhatásuk a közönségnek is sokkal többet nyújt, mint a szó, kép, hang részek összege.
Csatolt fájlok:

Feltöltés

HTML-sütiket használunk az iszeged folyamatos fejlesztésének elősegítésére.